Bostonská matice, jak se zkráceně říká BCG modelu, je pojem managementu a marketingu. Označuje portfoliový model strategie, kterou vyvinula americká společnost Boston Consulting Group.
Tento systém spojuje dva faktory, které je třeba brát v potaz. Jde o faktor „tempo růstu obchodů“ a „konkurenční pozici v společnosti“. Když tyto dvě kritéria u jednotlivých produktů hodnotíme, měli bychom je i navzájem porovnávat a nehodnotit je separovaně.
Matice se rozděluje do 4 kvadrantů, které se nazývají Hvězdy, Peněžní krávy, Otazníky a Bídní psi. Názvy jednotlivých kvadrantů se mírně liší, podle toho, kdo analýzu provádí. Někdo používá místo výrazu „Peněžní krávy“ pojem „Dojné krávy“ a někdo zase používá zkrácený pojem „Psi“.
Kvadranty se vždy dají rozdělit na půl podle toho, co mají spolu společného. Například Dojné Krávy a Hvězdy jsou ve společné polovině, pokud matici rozdělíme vertikálně. Je tomu tak proto, že tyto dvě kategorie označují produkty, které mají vysoký podíl na trhu. Pokud zůstáváme u vertikálního rozdělení matice, v druhé polovině se společně ocitnou Psi a otazníky, jelikož mají malý podíl na trhu.
Přejdeme-li k horizontálnímu rozdělení matice, v jedné polovině spolu zůstávají hvězdy a otazníky, které mají společné kritérium rychlého růstu podílu na trhu. Naopak na druhé straně dojné krávy a psi mají společné to, že jejich tempo růstu podílu na trhu je velmi pomalé, stagnuje, nebo dokonce klesá.
Pro představu si krátce popíšeme dvě kategorie. Jako hvězdu si můžeme představit nějaký velmi oblíbený produkt, jehož popularita roste a zisky z něj jsou vysoké. To, že stoupá jeho tempo podílu na trhu zjednodušeně znamená to, že se stává čím dál, tím více populárnější a jeho tržby stoupají. Naopak peněžní kráva sice má vysoké tržby, ale nedá se říct, že by její oblíbenost rostla. Není to však nic negativního, pokud je její postavení stabilní.
Teď už víte, co je to Bostonská matice, která Vám velmi může zjednodušit podnikatelské rozhodování. Doporučujeme Vám jí vyzkoušet. Mimo jiné je použitelná i v jiných oborech, než jen v podnikání.